Mælkeproducenter kigger mod nye markeder

Efter USA har valgt at indføre toldstigning på danske oste, er man begyndt at kigge mod nye markeder.
Det er stadig muligt at tjene det samme for bornholmske mælkebønder. Det på trods af, at man i USA har valgt at indføre en told på 25 % på en række europæiske produkter. Heriblandt bornholmske oste.

En toldstigning på 25 % kan ellers betyde, at man kan være nødsaget til at sætte prisen ned på sin ost, hvis amerikanerne stadig skal købe den bornholmske ost, men netop derfor er man begyndt at kigge efter andre løsninger.

- Hvis tolden bliver for høj, så køber de ikke vores varer, for så bliver de for dyre. Så skal vi ud og finde nye markeder andre steder, siger Kim Larsen, der er formand for bornholmske mælkeproducenter.

Ifølge Kim Larsen kigger man på nye markeder hele tiden, da man ikke kan begrænse sig til et enkelt, og det er da heller ikke unormalt at markedet rykker sig, fortæller økonomirådgiver hos Bornholms Landbrug & Fødevarer, Henry Jespersen.

- Hvis amerikanerne ikke vil spise vores ost, så spiser de en anden, og så er der andre, der spiser vores ost. Sådan rykker markedet sig, og så kan vi stadig få den samme pris for vores ost, siger Henry Jespersen.

Derfor er han altså heller ikke nervøs for, at bornholmske mælkeproducenter skal miste penge. Folk skal nemlig have deres ost, fortæller han.

- Vi skal have noget at spise, og jeg skal have ost på min mad, så varerne kommer til at flytte sig rundt, siger Henry Jespersen.

Tolden bliver indført den 18. oktober.