Aflyste krydstogtsskibe koster millioner

De seneste to planlagte krydstogtsskibe har været nødt til at droppe deres anløb på den nye krydstogtskaj i Rønne. Det koster millioner i tabt omsætning.
Lørdag den 14. september måtte et krydstogtsskib med 1300 passagerer opgive at lægge til ved den nye krydstogtskaj. I onsdags skete det så igen for 839 passagerer, der også måtte vinke farvel til landgang på Bornholm.

- Det er selvfølgelig brandærgerligt. Det er jo penge ud af kassen, men på den anden side, så er det noget vi budgetterer med, siger Thomas Bendtsen, der er direktør for Rønne Havn A/S.

Begge skibe droppede deres anløb på grund af vejret. De nåede ind til kajen, men måtte opgive at sætte passagerer i land.

- Bølgeuroen langs med kajen var for voldsom i forhold til den størrelse skib, siger Thomas Bendtsen.

I alt har ni krydstogtsskibe aflyst deres anløb på den nye krydstogtskaj i denne sæson. Seks af dem på grund af vejret.

Hos Destination Bornholm ærgrer man sig over aflysningerne. Alene de sidste to i rækken har kostet dyrt i tabt omsætning på Bornholm.

- Det har i runde tal kostet en lille million, baseret på det antal pax, der ikke kom i land, siger Pernille Lydolph, der er direktør hos Destination Bornholm.

Hver krydstogtsgæst, der går i land på Bornholm, lægger i snit 475 kroner i døgnet.

- Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt. Når det er sagt, så synes jeg også, at vi skal glæde os over, at vi har fået en større havn og at vi jo allerede har en vækst og dermed flere anløb, siger Pernille Lydolph.

I år har der været 51 krydstogtsskibe, der har lagt til kaj. Dem er Rønne Handelsstandsforening glade for, men samtidig er de kede af aflysningerne.

- Lysten til at gøre noget for dem er stor, men hvis vi ikke ved om de kommer, så har vi jo en udfordring i, at vi kan komme til at smide gode penge efter dårlige, siger Jan Bidstrup, der er formand for Rønne Handelsstandsforening.

Ifølge Rønne Havn A/S, så ligger antallet af aflysninger inden for det forventelige og svarer til de beregninger som oprindeligt blev udarbejdet. I dag budgetterer man med, at 10 procent ikke kan lægge til som ellers planlagt.

- Når vi har den her gamle sø, som står ind fra nordvest, så er vi lidt sårbare, siger Thomas Bendtsen.

Planen er, at der skal bygges en lang bølgebryder, men det kan have lange udsigter. I havnenes masterplan står den først færdig i 2050. Havnen håber dog, at den kan stå færdig om 10 år.

- De næste mange år vil jeg forudse, at det er sådan her, og det ligger fuldstændig inden for de estimater, som ingeniørerne har beregnet inden vi startede med at bygge, siger Thomas Bendtsen.