Forældre savner hjælp til børn med særlige behov

Tre ud af fire forældre i folkeskolen mener, der mangler støtte til elever med særlige behov. Danmarks Lærerforening bakker op om bedre hjælp til inklusion.
Forældre efterlyser bedre hjælp til børn med særlige behov og det er Danmarks Lærerforening enig i.

Tre ud af fire forældre i folkeskolen mener, der mangler støtte til elever med særlige behov. Det viser en rundspørge foretaget lavet af Epinion for netop Danmarks Lærerforening, som også tager positivt imod den nye undervisningsministers udmeldinger.

Flere specialtilbud til børn med særlige behov og flere lærere med viden om specialområdet. Det er nogle af undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theils løsningsforslag for at rette op på inklusionsproblemerne i folkeskolen.

Siden inklusionsloven trådte i kraft i 2012, er mange tusind elever gået fra at have specialundervisning til at skulle inkluderes i de almindelige skoleklasser. Den udfordring adresserer undervisningsministeren i et interview med Folkeskolen.dk:

- Vi har både børn, der ikke får den hjælp, de har behov for, og klassen kan være så forstyrret af det, at det kan være kropumuligt at gennemføre almindelig undervisning, siger Pernille Rosenkrantz-Theil blandt andet.

Det er en holdning, som både medlemmer af Danmarks Lærerforening og forældre til børn i folkeskolen kan nikke genkendende til. I rundspørgen svarer 73 procent af de 610 adspurgte forældre, at der ikke er støtteforanstaltninger nok til de børn, der har adfærds- og indlæringsmæssige vanskeligheder. 63 procent vurderer, at den manglende støtte til de enkelte elever med særlige behov påvirker undervisningen negativt.

- Vi har et massivt problem i folkeskolen, som vi ikke kan blive ved med at ignorere. Derfor glæder det mig meget, at ministeren er fuldstændig klar over, at inklusionen af elever med særlige behov må og skal forbedres. Alle børn har ret til god undervisning, og derfor er der behov for flere lærere med de rigtige kompetencer til at undervise elever med særlige behov, siger Anders Bondo Christensen, der er formand i Danmarks Lærerforening.

Danmarks Lærerforening mener derudover, at alle kommuner og skoler skal have en strategi og konkrete handleplaner, når en elev med særlige udfordringer skal inkluderes i skolernes almindelige klasser. Der skal øremærkes langt flere penge til indsatsen i kommunerne, og så skal der være en målrettet tilgang til efter- og videreuddannelse af lærerne i specialpædagogik.