Molslinjen taler om nye procedurer for blæsevejr

Efter at færgen Max måtte vende om på vej fra Bornholm til Ystad i søndags, taler Molslinjen om at ændre i deres procedurer.
Det var en heftig tur der mødte de passagerer der skulle fra Bornholm mod Ystad med hurtigfærgen Max i søndags på afgangen klokken 12.30.

Efter kort tids sejlads måtte kaptajnen konstatere, at bølgerne var for store til at Max kunne klare turen og han besluttede sig for at vende om, tilbage mod Rønne.

Kommunikationschef for Molslinjen, Jesper Maack fortæller at den episode, som i øvrigt er enkeltstående, det er altså ikke før sket at Max har måtte vende om.

- Når man er kaptajn så er man automatisk meteorologisk interesseret, fordi deres arbejde er meget påvirkeligt af vejret, alle prognoser fortæller kaptajnen at han kan gå ud, men han møder så noget vejr der er langt voldsommere. Så det er en af de ting vi tager med os fra den her hændelse, fortæller kommunikationschef for Molslinjen, Jesper Maack.

Det er derfor planlagt at alle kaptajnerne på Bornholmslinjens færger skal mødes og drøfte, hvad de kan gøre, hvis det opstår igen, at prognoserne er meget misvisende i forhold til virkeligheden.

Jesper Maack, kommunikationschef for Molslinjen fortæller, at det vil nok komme op at vende om der kan laves et mere indgående samarbejde med DMI.

- Jeg forstiller mig at vi starter op med at mødes med DMI, og kan vi på en eller anden måde selv få nogle mere præcise målinger, og hvordan gør vi det, fortæller kommunikationschef for Molslinjen, Jesper Maack.

En anden ting, Molslinjen også vil kigge på, er den information, man skal have ud til kunderne og hvordan man kan optimere den.

- Så hurtig kommunikation som muligt, som samtidig skal være så rigtig som muligt. Vi kommer til at kigge på hvor vi var gode, og hvor var vi knapt så gode. Og kunne vi have brugt nogle andre kneb undervejs. En tur som i søndags, er vi forpligtet til at lære af, slutter kommunikationschef for Molslinjen, Jesper Maack.