Ny bro i Arnager vækker glæde hos projektleder

Man kan igen gå ud til Arnager Bådehavn, efter Nordeuropas længste træbro over hav åbnede i fredags. Nu er det kun småting, der mangler.
En gammel bro har fået nyt liv. Tilbage i efteråret 2013 startede et projekt, hvor man ville rekonstruere den gamle træbro ud til Arnager Bådehavn. I fredags nåede man en milepæl, den nye træbro i Arnager åbnede for gående gæster, og det vækker glæde hos formand for Arnager Bådehavn, Anders Schou Jensen, der også er projektleder for Arnager Bro.

- Jeg har det rigtig godt med, at broen er åbnet. Det har været en lang proces, og derfor er det nu skønt, at vi er tæt på målet, siger Anders Schou Jensen.

Som formanden pointerer, har det været en lang proces, før broen kunne stå, som den gør i dag. Der skulle blandt andet søges fonde, før konstruktion af denne kaliber kunne lade sig gøre. For tre år siden modtog man de første fondpenge, og i dag står man altså med en næsten færdig bro, der samlet har kostet 3,8 millioner kroner.

Lige nu er det kun småting på broen, der mangler, hvorfor man sagtens kan få lov at gå fra land til havn over broen. Det er nemlig kun lidt asfalt på land samt strøm, der skal føres ud til havnen, der mangler, før man kan erklære træbroen for helt færdig.

Selvom broens hovedfunktion er at komme fra land til havn og omvendt, vil den dog have flere funktioner og fordele for Arnager.

- Det er vores samlingspunkt, da vi kommer ned på havnen, og vi hygger hernede. Der er ingen tvivl om, at det betyder meget for et lille samfund som Arnager, men også for resten af øen, at man har de her små havne hele vejen rundt, siger Anders Schou Jensen og fortsætter:

- Det vælter jo med folk, og mange af dem er jo turister, som har læst om det (red. Arnager Bro), så det er rigtig sjovt at se, at der er så mange, der finder herned.

Nyt liv i gammel bro

Det er ikke hvilken som helst bro, der nu står og pryder ud for Arnager. Broen er nemlig en rekonstruktion af forgængeren, der med løbende renoveringer har stået siden 1884. Derudover er broen, med sine 180 meter, Nordeuropas længste træbro over hav. Og konstruktionen er heller ikke helt tilfældig.

- Vi synes, det er et fantastisk stykke kulturarv at have en bro fra land og ud til en havn, der står næsten 200 meter ude i vandet. Broen er bygget efter de helt samme principper, som den gamle bro fra 1884. Vi har selvfølgelig brugt nye materialer, som forhåbentlig holder meget længere end de gamle, siger Anders Schou Jensen.

Af nye materialer nævner formanden, at der er brugt den afrikanske træsort, azobe, der skulle være meget modstandsdygtig mod eksempelvis insekter, forrådnelse og svamp. Det er dog selve konstruktionen, der interesserer besøgende gæster.

- De fleste, der kommer ned og ser broen, er overrasket over, at man stadig laver den slags håndværk. Det er især ingeniører og tømrere, der har været nede og se de små detaljer, som gør, at broen fremstår gedigen og lækker, siger Anders Schou Jensen.

Broen forventes at stå helt færdig om to til tre uger.