MENY klimauddanner sit personale

Som den første supermarkedskæde i Danmark, vil MENY fremover klimauddanne sit butikspersonale og sine indkøbere.
Det er vigtigt for MENY, at melde sig ind i klimakampen. Derfor vil de nu uddanne sit personale til blandt andet at kunne rådgive kædens kunder om klimaaftryk på forskellige fødevarer.

De vil også gøre en indsats for at uddanne personalet til, hvordan man som forbruger kan tage klimahensyn, når man handler dagligvarer og laver mad, det skriver MENY i en pressemeddelelse.

- Vi ved, at rigtig mange forbrugere gerne vil lægge deres forbrug om i en mere bæredygtig retning, men som det også fremgår af en stor undersøgelse som YouGov har gennemført for Fødevarestyrelsen i juli måned 2019, siger mere end halvdelen af forbrugerne, at de ikke har viden nok til at træffe mere bæredygtige fødevarevalg i butikkerne, det udtaler kædedirektør i MENY, Kenneth Pedersen.

Og kædedirektøren fortsætter:

- Med vores position som det førende fødevaremarked i Danmark, er det naturligt, at vi tager teten her.

Det er et ønske om at hjælpe sine kunder gennem rådgivning, eksempelvis om, hvordan de kan minimere madspild i hjemmet, og i højere grad at indrette varevalg, butikker og skiltning så det bliver lettere at vælge mindre klimabelastende varer.

Parallelt med klimauddannelsen vil MENY også gøre en indsats for at reducere madspild i butikkerne.

- Vi har igennem det seneste halve år, med succes, testet en it-drevet løsning, Whywaste, der hjælper vores butikker med at minimere madspild. Og i nogle kategorier er det lykkedes så godt som helt at eliminere madspild, udtaler kædedirektør i MENY, Kenneth Pedersen.

Der vil også blive gjort en klimaindsats med skiltning og information på sociale medier, udfasning af visse særligt klimabelastende varer, nye emballager og pakningsstørrelser, ligesom indsatsen for at reducere butikkens CO2 forbrug fortsættes.

De nye klimatiltag vil gælde i alle MENYS butikker rundt om i Danmark.