Næste udsendelse: 22:14 Vejret i morgen (G)

TV i dag

  • 22:0019.30Nyheder (G)
  • 22:14Vejret i morgen (G)
  • 22:15Kulturkavalkade (G)Kulturkavalkaden - vi ser tilbage på kulturåret 2019.
  • 23:45Fugleskolen (G)Vil du også have mere ud af turen? At kende fuglene omkring os giver nye og spændende oplevelser i naturen. Sune Riis er biolog og dedikeret ornitolog. Han giver tip til, hvordan man kan kende de bornholmske fugle på udseende, lyde og adfærd.
  • 00:0019.30Nyheder (G)
  • 00:15Kulturkavalkade (G)Kulturkavalkaden - vi ser tilbage på kulturåret 2019.
  • 01:55Månedens foredrag - Christina Seehusen (G)Arkæolog Christina Seehusen fortæller om udgravningerne i 2016 på Nørre Sandegård
  • 02:45Bornholm knokler - Autolakerer (G)Der bliver slebet, malet og lakeret i denne udgave i Bornholm Knokler, hvor vi er på besøg i Lakcenteret i Rønne. Her har en Toyota Aygo fået en lille skade, og skærmen skal omlakeres. En ikke helt nem opgave når maling og lak elsker at løbe.
  • 03:30Fra lade til landevej Tungen lige i munden (7:12) (G)Når man har haft alt skilt ad, skal alt sættes sammen igen. Det tager tid, og med et nymalet karosseri skal tungen holdes lige i munden, så man undgår ridser i den nye lak. Samtidig holder gutterne vejret, da motoren skal startes for første gang. Hvis den altså vil.
  • 04:00Vild Med Dyr - Vorteøgler (G)I dagens Vild Med Dyr skal Anna Louise være med til at flytte vorteøgler fra kulissen ud i deres nye hjem i Randers Regnskov. De uhyre sjældne dyr skal tages med snilde, beslutsomhed og, ikke mindst, et fast greb i nakken.
  • 04:30Nationalpark Thy (32:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 05:00Stafetten - Jan Paul (G)Jan Paul er øens brygmester. Han arbejder for Svaneke Bryghus men tager også rundt i verden med sin kunnen. Jan Paul er oprindeligt fra nordtyskland, hvor han lærte dansk i skolen. Han er vild med Bornholm og føler sig hjemme på øen.

Ny bro i Arnager vækker glæde hos projektleder

Man kan igen gå ud til Arnager Bådehavn, efter Nordeuropas længste træbro over hav åbnede i fredags. Nu er det kun småting, der mangler.
En gammel bro har fået nyt liv. Tilbage i efteråret 2013 startede et projekt, hvor man ville rekonstruere den gamle træbro ud til Arnager Bådehavn. I fredags nåede man en milepæl, den nye træbro i Arnager åbnede for gående gæster, og det vækker glæde hos formand for Arnager Bådehavn, Anders Schou Jensen, der også er projektleder for Arnager Bro.

- Jeg har det rigtig godt med, at broen er åbnet. Det har været en lang proces, og derfor er det nu skønt, at vi er tæt på målet, siger Anders Schou Jensen.

Som formanden pointerer, har det været en lang proces, før broen kunne stå, som den gør i dag. Der skulle blandt andet søges fonde, før konstruktion af denne kaliber kunne lade sig gøre. For tre år siden modtog man de første fondpenge, og i dag står man altså med en næsten færdig bro, der samlet har kostet 3,8 millioner kroner.

Lige nu er det kun småting på broen, der mangler, hvorfor man sagtens kan få lov at gå fra land til havn over broen. Det er nemlig kun lidt asfalt på land samt strøm, der skal føres ud til havnen, der mangler, før man kan erklære træbroen for helt færdig.

Selvom broens hovedfunktion er at komme fra land til havn og omvendt, vil den dog have flere funktioner og fordele for Arnager.

- Det er vores samlingspunkt, da vi kommer ned på havnen, og vi hygger hernede. Der er ingen tvivl om, at det betyder meget for et lille samfund som Arnager, men også for resten af øen, at man har de her små havne hele vejen rundt, siger Anders Schou Jensen og fortsætter:

- Det vælter jo med folk, og mange af dem er jo turister, som har læst om det (red. Arnager Bro), så det er rigtig sjovt at se, at der er så mange, der finder herned.

Nyt liv i gammel bro

Det er ikke hvilken som helst bro, der nu står og pryder ud for Arnager. Broen er nemlig en rekonstruktion af forgængeren, der med løbende renoveringer har stået siden 1884. Derudover er broen, med sine 180 meter, Nordeuropas længste træbro over hav. Og konstruktionen er heller ikke helt tilfældig.

- Vi synes, det er et fantastisk stykke kulturarv at have en bro fra land og ud til en havn, der står næsten 200 meter ude i vandet. Broen er bygget efter de helt samme principper, som den gamle bro fra 1884. Vi har selvfølgelig brugt nye materialer, som forhåbentlig holder meget længere end de gamle, siger Anders Schou Jensen.

Af nye materialer nævner formanden, at der er brugt den afrikanske træsort, azobe, der skulle være meget modstandsdygtig mod eksempelvis insekter, forrådnelse og svamp. Det er dog selve konstruktionen, der interesserer besøgende gæster.

- De fleste, der kommer ned og ser broen, er overrasket over, at man stadig laver den slags håndværk. Det er især ingeniører og tømrere, der har været nede og se de små detaljer, som gør, at broen fremstår gedigen og lækker, siger Anders Schou Jensen.

Broen forventes at stå helt færdig om to til tre uger.

Aktuelle programmer på Play