Næste udsendelse: 20:40 Nationalpark Thy (32:52)

TV i dag

  • 20:10Mellem os - ugens udvalgte
  • 20:40Nationalpark Thy (32:52)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 21:07Vejret i morgen (G)
  • 21:10Årstidens Spisekammer - SalsaMette Løvbom fra Jordrup, også kendt under navnet Salat Tøsen, inviterer os med på en forunderlig rejse i sit kulinariske salat-univers og giver inspiration til salater med årstidens grøntsager.
  • 21:40Kofoeds Naturperler - Pyritsøen (G)De største naturattraktioner kender vi, men der findes mange mindre og næsten ukendte naturperler på Bornholm. Følg med når Naturvejleder Jens Kofoed viser rundt ved Pyritsøen mellem Rønne og Hasle og opdag nye afstikkere og skønne steder.
  • 22:0019.30Nyheder (G)
  • 22:15Næste uges tv (G)
  • 22:19Vejret i morgen (G)
  • 22:20Sportsaften (G)
  • 22:40Mellem os - ugens udvalgte (G)
  • 23:10Nationalpark Thy (32:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 23:40Årstidens Spisekammer - Salsa (G)Mette Løvbom fra Jordrup, også kendt under navnet Salat Tøsen, inviterer os med på en forunderlig rejse i sit kulinariske salat-univers og giver inspiration til salater med årstidens grøntsager.
  • 00:1019.30Nyheder (G)
  • 00:25Næste uges tv (G)
  • 00:30Sportsaften (G)
  • 00:50Mellem os - ugens udvalgte (G)
  • 01:20Nationalpark Thy (32:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 01:50Hjemme i Lobbæk (G)Vi har alle hjemme et sted. Vi vil i en programserie tage ud i nogle af de bornholmske byer, og fortælle om byerne gennem mennesker. I dette program er vi taget til Lobbæk.
  • 02:35Månedens foredrag: Mordet i Vestermarie (G)Hver måned sender vi et spændende foredrag. “Mordet i Vestermarie” er det næste, og her gennemgår tidligere kriminalinspektør Niels Kjøller sagen, og kommer med sin udlægning om, hvad der virkelig skete.
  • 03:30Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Ringkøbing, Sæby, Holbæk, Kerteminde, Rønne, Hobro og Ribe.
  • 04:00Mellem os (G)Virksomheden Precure har et mål om 40 ansatte på Bornholm i fremtiden. For der er penge i teknologi og hjælpemidler mod tennisalbue og museskader, lyder det fra administrerende direktør, Finn Bech Andersen og udviklingsdirektør, Søren Würtz. I august lukkede Restaurant Æblehaven, men det blev ikke slutningen på Henrik Nersts forretningseventyr . Fremover vil han tjene penge på at sælge gin.
  • 04:30Helt i fisk - Gedder med levende agn (G)Helt i Fisk-drengene er taget til en privat sø på Nordbornholm. Her går rygtet om, at der er gedder, og at ingen fisker efter dem. Metoden er denne gang levende agn, som dog først skal fanges, før fiskeriet kan gå igang.
  • 05:00Stafetten - Henning Nielsen (G)Henning Nielsen flyttede fast til Bornholm som nyudlært lærer i starten af 1970'erne. Han havde de fleste af sine år som lærer på skolen i Østerlars. Henning Nielsen er nu pensioneret, men har stadig sin gang som frivillig på skolen, der nu hedder Multihuset og huser interessegrupper af snart sagt enhver slags.

Markant boom i antallet af turister udenfor sæson

Nye tal viser, at Bornholm i år har oplevet en markant vækst i antallet af overnatninger uden for højsæsonen.
Den bornholmske turistbranches årelange arbejde med at tiltrække flere turister uden for højsæsonen er efter alt at dømme begyndt at give pote.

I hvert fald viser nye tal fra VisitDenmark, at Bornholm i perioden januar til maj i år havde 19,3 pct. flere overnatninger sammenlignet med sidste år.

- Det er jo vanvittigt flot og netop noget, vi som ø har arbejdet for i mange år, siger Pernille Kofod Lydolph, direktør ved Destination Bornholm.

Med et landsgennemsnitlig stigning på 1,6 pct. er Bornholm suverænt det sted, hvor stigningen har været størst i perioden.

- Det er vi jo vildt stolte af og glade for. Det er godt for beskæftigelsen, det er godt for omsætningen, og det er unægtelig med til, at vi får noget styrke som samfund, siger Pernille Kofod Lydolph.

Årsag tilskrives flere ting
Ifølge Destination Bornholm skal en stor del af æren for udviklingen formentlig tilskrives det faktum, at færgebilletterne er faldet markant i pris, efter at Bornholmslinjen overtog besejlingen 1. september sidste år.

- Men Bornholm er også blevet et stærkere brand de senere år, og der er kommet en masse dygtige mennesker til med nye produkter. Og så har vi været gode til at markedsføre os sammen, siger hun.

Og netop det, at en massiv markedsføring nu er begyndt at give afkast, er en vurdering, der deles af Trine Richter, direktør for Hotels Bornholm, der tæller Green Solution House, Hotel Griffen og Hotel Fredensborg.

Hotellerne er ét af de steder, man tydeligt mærker væksten, men ifølge direktøren, er udviklingen altså ikke udelukkende opstået som følge af, at rejseudgifterne til og fra øen er blevet mindre.

- Vi bruger årligt cirka 5,5 mio. kr. på at markedsføre Bornholm som helårsdestination nationalt og internationalt, og jeg er ikke tvivl om, at det er noget, der begynder at give afkast nu, siger Trine Richter.

Af samme årsag er det et eksempel, direktøren gerne ser, at flere bornholmske aktører snart følger.

- Jeg synes, det kunne være rart, hvis flere af de små aktører begyndte at gøre det samme. Jeg ved godt, at de ikke kan lægge millioner, men mange bække små ... Og så synes jeg, at vi sammen med Molslinjen, DAT og Destination Bornholm som den koordinerende faktor skal sætte fokus udenfor sæsonen, for det er der, vi skal fortsætte med at vækste. Det skal vi ikke på en solskinsdag i juli, for der mener jeg faktisk, at vi har nok (gæster, red.), siger Trine Richter.

Der arbejdes videre
Ifølge Destination Bornholm sætter den mærkbare vækst allerede nu nye krav til Bornholm som turistdestination.

- Ift. erhvervslivet handler det om, at vi allerede nu begynder at tænke anderledes. Jeg har bl.a. talt med en restauration, som forklarede, at det kræver, at man tænker bemandingen helt og aldeles om, for nu kræver det, at der arbejdes mere hele året. Der er heller ingen tvivl om, at det kommer til at tage år at løfte turismen om vinteren, men det er noget af det, vi skal se på at få løftet sammen, siger Pernille Kofod Lydolph, der generelt er enig med Bornholm Hotels i, at arbejdet med tiltrække flere gæster udenfor skolernes ferie fortsætter.

- Vi skal blive ved med at bygge videre på den gode udvikling om foråret, efteråret og vinteren. Det er dér, vi har vores strategiske fokus. Og det skal vi sammen med alle interessenter: Transportører, overnatningssteder, detailhandel, oplevelsesaktører og kommunen ikke mindst. Så det er det arbejde, der ligger foran os, siger Pernille Kofod Lydolph.

Du kan se mere om historien i vores nyhedsudsendelse kl. 19.30.

Aktuelle programmer på Play