Næste udsendelse: 23:45 Fugleskolen (G)

TV i dag

  • 22:15Kulturkavalkade (G)Kulturkavalkaden - vi ser tilbage på kulturåret 2019.
  • 23:45Fugleskolen (G)Vil du også have mere ud af turen? At kende fuglene omkring os giver nye og spændende oplevelser i naturen. Sune Riis er biolog og dedikeret ornitolog. Han giver tip til, hvordan man kan kende de bornholmske fugle på udseende, lyde og adfærd.
  • 00:0019.30Nyheder (G)
  • 00:15Kulturkavalkade (G)Kulturkavalkaden - vi ser tilbage på kulturåret 2019.
  • 01:55Månedens foredrag - Christina Seehusen (G)Arkæolog Christina Seehusen fortæller om udgravningerne i 2016 på Nørre Sandegård
  • 02:45Bornholm knokler - Autolakerer (G)Der bliver slebet, malet og lakeret i denne udgave i Bornholm Knokler, hvor vi er på besøg i Lakcenteret i Rønne. Her har en Toyota Aygo fået en lille skade, og skærmen skal omlakeres. En ikke helt nem opgave når maling og lak elsker at løbe.
  • 03:30Fra lade til landevej Tungen lige i munden (7:12) (G)Når man har haft alt skilt ad, skal alt sættes sammen igen. Det tager tid, og med et nymalet karosseri skal tungen holdes lige i munden, så man undgår ridser i den nye lak. Samtidig holder gutterne vejret, da motoren skal startes for første gang. Hvis den altså vil.
  • 04:00Vild Med Dyr - Vorteøgler (G)I dagens Vild Med Dyr skal Anna Louise være med til at flytte vorteøgler fra kulissen ud i deres nye hjem i Randers Regnskov. De uhyre sjældne dyr skal tages med snilde, beslutsomhed og, ikke mindst, et fast greb i nakken.
  • 04:30Nationalpark Thy (32:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 05:00Stafetten - Jan Paul (G)Jan Paul er øens brygmester. Han arbejder for Svaneke Bryghus men tager også rundt i verden med sin kunnen. Jan Paul er oprindeligt fra nordtyskland, hvor han lærte dansk i skolen. Han er vild med Bornholm og føler sig hjemme på øen.

Kæmpeprojekt: Øresundsbroen skal males på 13 år

Den helt store malerpensel skal findes frem, når Øresundsbroens stålkonstruktion skal males. Efter planen kommer det til at tage 13 år.
Opgave: 300.000 kvadratmeter bro skal males.
Tidsramme: 13 år.
Omkostning: 160 millioner kroner.

Det er Øresundsbroens stålkonstruktion, som skal males, og det er en kæmpe opgave i et særdeles udfordrende miljø. Faktisk er det konsortiets største projekt på broen siden den blev bygget.

- Jernbanens køreledning med titusinder af volt og tog, der passerer med høje hastigheder, er meget tæt på malernes arbejdsplads. Vejr, vind og de mange meter over havets overflade giver også meget specielle forudsætninger for malerne, skriver Øresundsbroen i en pressemeddelelse.

Det er firmaet Muehlhan, der skal i gang med det specielle og omfattende malerarbejde. Foreløbigt har man lavet en aftale, der løber i to år, men det rækker dog langt fra. Hele opgaven forventes at tage 13 år.

- Forstærkningsmalingen styrker det farvelag, der primært beskytter de underliggende lag mod vejr og vind, og sikrer en fortsat god beskyttelse mod korrosion, siger John Nord, der er projektleder hos Øresundsbro Konsortiet.

Broen blev malet første gang i forbindelse med opførelsen. Dengang i slutningen af 90'erne blev alle komponenterne malet indendørs og på land.

Den første etape af malerarbejdet vil vare indtil efteråret 2021. Det første der bliver malet bliver strækningen mellem Peberholmen og begyndelsen af stålkablerne.

Malerarbejdet forventes at være afsluttet i 2032.

Aktuelle programmer på Play